‘Wij willen graag een nieuw systeem invoeren, maar we zijn nu al bang voor de reacties. Niemand zit te wachten op een verandering en de eindgebruikers gaan vast heel moeilijk doen. Toch zal het moeten gebeuren, maar de kans dat het project gaat slagen is vast erg klein…’ Aldus de opdrachtgever.

‘Waarop baseer je jouw bezorgdheid? Heb je al signalen opgevangen uit de gebruikersorganisatie?’, vraag ik, de projectmanager op wie alle ogen hoopvol zijn gericht.

‘Jazeker, men zit nu al te klagen en weet feilloos alle nadelen van het systeem te benoemen. Terwijl er niet eens een definitieve keuze voor het systeem is gemaakt!’ Het management zucht diep en lijkt uitermate ongelukkig (of wanhopig?).

‘Aha! Ik begrijp dus dat jullie in de gelukkige omstandigheid verkeren, dat je feedback krijgt uit de gebruikersorganisatie over de op komst zijnde verandering! Wat een geluk en wat een voordeel… We weten dus wat men ervaart en dàt er zorgen zijn. Daar kunnen we iets mee!’ Dat is mijn oprechte reactie. Want ik hou ervan als betrokkenen hun mening, gevoelens en zorgen uiten. Het is voor mij als mensgerichte projectmanager input om te kijken wat nodig is om het project tot een succes te maken. Het zijn signalen die mij helpen om de veranderbereidheid te vergroten in de organisatie. Sterker… als ik die signalen niet krijg dan steek ik mijn voelsprieten verder uit. Want signalen uit de omgeving zijn mega belangrijk om vast te stellen hoe de verandering gaat landen in de organisatie…

Positiviteit op het werk

Zo zie je maar, ieder hanteert een eigen invalshoek. Ik hou van de positieve invalshoek. Tja, soms tot grote ergernis van mijn omgeving hoor, dat zeg ik er meteen bij. (Best irritant als iemand altijd maar positief is en blijft, toch?) Zelf vind ik het heerlijk om alles vanuit een positieve kant te bekijken. Die invalshoek helpt mij om vooruit te komen.

Het woord ‘weerstand’ heeft een negatieve klank. Ik prefereer daarom de term ‘veranderbereidheid’. In welke mate is men bereid met de verandering mee te gaan? En wat is nodig om die veranderbereidheid te vergroten? Het is m.i. van groot belang om daarbij stil te staan. Doe dat bij de start van je project! Want dan kun je interventies ontwerpen die erop zijn gericht om de veranderbereidheid te vergroten. Die interventies neem je mee in jouw fasering en in jouw planning. En wellicht neem je ze zelfs mee in jouw risicoanalyse.

Een belangrijk aandachtspunt is in ieder geval de betrokkenheid van de eindgebruikers in jouw project. Het lijkt een open deur, maar hoe vaak komt het voor dat de gebruikers pas in een laat stadium bij de op komst zijnde verandering worden betrokken? Dat is echt een gemiste kans. Want zij weten als geen ander wat nodig is om tot een succesvol projectresultaat te komen. Zij kunnen de ‘case for change’ helder maken. En van hen ontvang je feedback, zodat je kunt vaststellen wat nodig is om de verandering succesvol door te voeren. Weerstand is immers een vorm van nuttige feedback, om er maar weer een positieve draai aan te geven. ;-)

Positiviteit en flow

Wil jij ook op een positieve manier omgaan met veranderbereidheid en jouw omgeving in de flow van het project meenemen? Bekijk dan hier de training over veranderbereidheid in projecten!