Interessant hoor, flow. Het klinkt allemaal erg mooi en het is natuurlijk fantastisch als je je gelukkig voelt. Als je jouw werk leuk vindt en je daar jouw voldoening uit haalt. Maar wat heeft de organisatie eigenlijk aan dat hele "flow-gebeuren"? 

Die vraag zou je kunnen stellen als je werkgever bent of als je – als manager - verantwoordelijk bent voor een onderdeel van de organisatie. Dan weet je uit ervaring dat het in organisaties gaat om effectiviteit en efficiëntie. Het gaat om succesvol zijn in de markt, het beter doen dan de concurrent. Het gaat erom dat je voldoende omzet en winst genereert, zodat je continuïteit kunt garanderen en kunt investeren in de toekomst. Wat kan flow daaraan bijdragen?

Jouw hogere doel

Heel veel! En om dat uit te leggen ga ik even helemaal back-to-basic. Stel jezelf de vraag wat jouw belangrijkste doel is in dit leven. Je denkt dan misschien aan doelen zoals: het hebben van een mooie baan met voldoende uitdagingen, veel mooie verre reizen maken en voldoende tijd overhouden om lekker te sporten in je vrije tijd. Ik zou je dan vragen: waarom zou je dat alles willen? Wat levert je dat op? Welk doel staat daar boven, ofwel wat is jouw ‘hogere doel’?

En… als je op die manier dan steeds een stapje hoger gaat in jouw ‘doelen-hiërarchie’, dan kom je uiteindelijk uit bij één doel dat bij iedereen hetzelfde is. Namelijk het doel om gelukkig te zijn op deze aarde. Niemand kan ontkennen dat dat echt een belangrijk doel is in je leven. Misschien heb jij helemaal bovenin jouw doelen-hiërarchie nog andere doelen, maar dit zal ongetwijfeld een belangrijke zijn. Oftewel, helemaal back-to-basic, het draait allemaal om het geluksgevoel. Je wil je graag gelukkig voelen, waar je ook bent. Op je werk en in je privéleven.

Flow in organisaties

In een organisatie wil je waarde creëren, door middel van arbeid van mensen die samenwerken. Dit kun je op vele manieren laten gebeuren. Eén van die manieren – de beste manier volgens Mihaly Csikszentmihalyi [1] - is het creëren van een omgeving waarin werknemers hun werk leuk vinden en erdoor groeien. Dat is niet alleen leuk voor de medewerker, die iedere dag met veel plezier aan het werk gaat, maar ook vanuit het oogpunt van de organisatie is dit ideaal. Want dan worden namelijk de beste mensen aangetrokken! Ga even bij jezelf na... wie wil er nu niet werken in een organisatie waar er veel aandacht is voor jouw geluk? Dat is immers je belangrijkste doel op deze aardbol, gelukkig zijn!

Optimale prestaties

Het bevorderen van dat geluksgevoel in organisaties levert niet alleen een mooie (werk-)wereld op, maar is ook de basis van optimale prestaties. Want, wil je het geluksgevoel bevorderen in organisaties, dan moet je werken aan omstandigheden die bevorderlijk zijn voor het ervaren van flow. Je moet ervoor zorgen dat de strategie in jouw organisatie erop is gericht dat de waarschijnlijkheid dat flow optreedt aanzienlijk is. Juist die flow-ervaring zorgt ervoor dat medewerkers zich gelukkig voelen. En – hoe mooi is dat! - het is ook wetenschappelijk bewezen dat je in flow optimaal presteert. In flow geef je het beste dat je hebt. Je presteert op de toppen van je kunnen. Je groeit en je neemt de organisatie daarin mee!

Met andere woorden, een strategie die is gericht op omstandigheden om flow te ervaren, zorgt ervoor dat mensen zich gelukkig voelen in de organisatie en het beste werk leveren. Een fantastische win-win situatie dus!

By the way… Hoe zou jij – samen met jouw collega’s - reageren als de directie bij de komende nieuwjaarsborrel zegt: ‘Dit jaar gaan we ons niet richten op winst, maar op het creëren van geluk in onze organisatie!’ Hoe mooi zou jouw (werk-)wereld er dan uit zien?

En… hoe zouden de investeerders of de raad van toezicht hierop reageren? Wellicht dat de directie dan niet meer serieus wordt genomen. En dat zou toch erg jammer zijn, want met een dergelijke strategie kies je bewust voor een mooie, aangename weg naar topprestaties en succes!


Het is mijn missie om de werkwereld mooier te maken. Organisaties ervan te overtuigen dat het bevorderen van flow, werkgeluk en intrinsieke motivatie een win-win situatie is voor de organisatie en de werknemer. Wil jij in jouw organisatie ook op deze mooie manier komen tot optimale prestaties? Vind je het interessant om eens met mij hierover te klankborden? Klik hier om contact met mij op te nemen.

 

[1]  Prof. Mihaly Csikszentmihalyi (spreek uit: Tsik-sent-mie-ah-haai) is de grondlegger van flow. Naar dit wetenschappelijk onderbouwde concept wordt al meer dan 25 jaar onderzoek gedaan aan verschillende universiteiten over de hele wereld.